Resepi Durian Crepe


yuhhhuuu.....haiissshhhh makin kronik aku nyampah tengok laptop skang neh.....hahahaha nak hapdate blog malas.....nak jalan bisnes xde mood....hadap je laptop terus loya tekak....hahaha memang nak makan penampo en hasben neh....adoyai shuuuhhhhh pi jauh2 jin malas oiiii.

ohh yeeee....ritukan aku beli doyan mahei nak mampuih tukan....nak nyer bukan main lagi, biler da dapat seketoi je aku telan.....hahahaha memang nak makan penampo en hasben kali kedua tau....hahaha cam garang jekan laki aku neh walhal romantik bagai nak rak.....hikhikhik

ok....so cara mudah nak habiskan doyan mahei nak mampuihhhh tu aku buatla durian crepe....perggghhhhh licin lincau beb kami laki bini + anak hantu durian makan.....hahahahaha sedap gilesssss uoallllssss.....tak sangka i terer buat durian crepes yang sedap tapi buruk....hahahaha tengok rupa confirm fikir 38x nak makan ke tak....tapi biler da ngapppp terus 38 ketoi masuk mulut tau.....hewhewhew

so, disebabkan sedapla sangat durian crepe aku tuh, meh aku share cara buat & resepi....senang gilesss beb....baru pegang periuk sedar2 da siap da pon....hehehe ayuh try!!!!


DURIAN CREPE

BAHAN CREPE
  • 20gm tepung gandum
  • 20gm tepung ubi
  • 10gm tepung jagung
  • 10gm tepung kastard
  • 1 biji telur
  • 1 sudu kecil minyak masak
  • 1 sudu besar gula halus
  • 40ml susu cair
  • 150ml air
CARA
  • masuk semua bahan sekali then kacau sebati
  • dah sebati, tapis tuk dapat bancuhan halus mulus gituuu
  • then masak atas non stick pan...make sure buat crepe senipis yang bole
  • masak sebelah je, tak payah terbalikkan
BAHAN FILLING KASTARD

A)
  • 200gm susu segar/cair
  • 50gm whipping cream
B)
  • 150gm tepung kastard
  • 25gm gula halus
  • 1 kuning telo
  • 15gm susu segar/cair
C)
  • 200gm whipping cream
CARA
  • gaul A sebati
  • satukan A & B....masak secara double boiler hingga adunan jadi pekat (kacau selalu)
  • dah pekat, biarkan sejuk (pastikan takde panas langsung ye)
  • then pukul whipp cream sampai bertanduk dan kental
  • satukan adunan kastard dan whipp cream, kaup balik hingga rata
  • pastukan amekla crepe, letak filling dan durian then lipat cantik2 ok

*aku guna filling kastard neh tuk buat inti cream puff gak....memang sedap beb

SELAMAT MENCUBA!!!


0 comments:

Post a Comment

wow!!!!!ada orang nak komen....terima kasih awak =)


up