Al-Fatihah


Inna lillahi wa inna ilayhi raji'un
Al-Fatihah buat sahabatku
Nor Malini
Moga Allah tempatkan Malini dikalangan orang beriman
AMIN

semalam salah seorang sahabat aku kembali pada Yang Esa....pergi tanpa sempat menatap, mencium, memeluk atau menyusukan anak yang baru dilahirkan....moga syurga buat beliau.

ok...aku nak share cerita sahabat aku....moga kita semua terutama sekali para wanita yang sedang mengandung boleh amek iktibar dan more alert tentang kesihatan korang....ok kawan aku ni ngandung and check up kat klinik swasta...dari awal pregnancy memang dia ada darah tinggi...tapi yang pelik nyer doktor tak wat pape sal darah tinggi dia tu and takde suh refer ke klinik kerajaan...so masa minggu yang ke 38, dia rasa pelik sangat and pergi balik ke klinik tu....doktor kat klinik tu boleh cakap keadaan dia masih ok and tak payah gie hospital...tapi dia tak sedap hati dia pergi gak hospital....masa sampai hospital tu dia memang collapse terus...bila doktor check tekanan darah dia 220/180....tinggi giler!!!!in fact, otak dia da mati da time tu....so terus emergency czer and operate otak terus sebab ada pendarahan....baby selamat tapi kawan aku tak selamat...semalam doktor berhentikan life support dia sebab memang otak da tak berfungsi.

so....aku nak nasihatkan para wanita yang tengah ngandung:

1. please do your check up at government clinic or professional private hospital...jangan pergi klinik biasa neh....aku sendiri penah check kat klinik biasa...diorang tau aku ada anemia teruk, tapi bila aku tanya takde rawatan ke, diorang leh cakap tunggu 7 bulan baru start treatment....hurrmmmm and sepanjang check up diorg hanya check tekanan darah dan air kencing je....tak pernah check aku ada anemia ke, thyroid ke....memang cincai giler...so end up aku gie klinik kerajaan...kalo gie private hospital cam KPJ ke, kalo ada masalah diorg memang refer terus kte ke hospital govt

2. sometimes korang kenala cari pendapat lain or kalo da tau ada masalah during pregnancy, please usaha cari penyelesaian...jangan bergantung pada cakap doktor sahaja.

3. jaga kesihatan betul2...paling penting kena pantau korang ada kencing manis, darah tinggi, anemia and thyroid...cam aku ada anemia teruk and thyroid so doktor memang standby tuk operate aku if problem aku tu tak selesai...and memang standby tuk bersalin tujuh bulan....alhamdulillah Allah mudahkan urusan aku....walaupon tak fully sembuh tapi aku bole bersalin normal dan cukup waktu nyer...tu yang penting korang usaha cari penyelesaian...usaha ok

4. kalo korang ada masalah masa ngandung, please share it with your family members or friends....at least kalo somthing happen kat korang, ada orang lain yang tau masalah korang...it would help a lot during emergency....dan paling penting orang yang lebih pengalaman boleh advise korang...cam kawan aku ni takde sape yang tau dia ada masalah darah tinggi...even adik kembar dia seorang nurse, kalo dia tau cite sebenar mesti dia da suh kakak dia gie klinik govt or advise czer terus..

please take serious about your health during pregnancy....walaupon benda yang remeh pon korang kena alert....jaga kesihatan baik-baik...masa ngandung ni memang kena extra alert and careful...we have to expect unexpected things....jangan pandang remeh tiap masalah masa ngandung....jadikan cerita kawan aku ni sebagai satu pengajaran.




1 comments:

Faiz said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Thanks for sharing the story. Innalillahiwainnailahirajiun.

Post a Comment

wow!!!!!ada orang nak komen....terima kasih awak =)


up